Het mysterie van Chanel

You love it or you hate it. ‘s Werelds beroemdste Franse modehuis Chanel. De een wordt er helemaal wild van, en de ander vindt het helemaal niets. Maar ‘once a Chanel lover, always a Chanel lover’. Wat is toch het bijzondere aan dit merk?

In het begin van de twintigste eeuw is het beroemde modehuis opgericht door Gabrielle Chanel, die als bijnaam Coco had. Ze maakte wat hoedjes, en begon al snel met materialen zoals tweed jasjes te maken. Met haar uitgesproken mening over stijl en mode was ze een opvallende verschijning. Tot die tijd werden dames nog in korsetten ingesnoerd, en was een jasje of jurk van zacht materiaal breaking news. Pas na de Tweede Wereldoorlog werd Chanel wereldwijd een hit en is sindsdien niet meer weg te denken uit de modewereld. In de jaren ’90 werd Karl Lagerfeld head designer en sinds die tijd is Chanel niet meer tuttig en iets voor oude dametjes, maar wil iedere vrouw er in of mee gezien worden.

Het mysterie van Chanel is iets dat alleen Chanel lovers zullen begrijpen. Zeker is dat Chanel staat voor topkwaliteit, exclusiviteit en vrouwelijkheid. Met name de exclusiviteit zorgt ervoor dat veel vrouwen een moord zouden doen voor iets van Chanel. Al is het een paar oorbellen. Het merk is niet goedkoop, en daarmee lang niet voor iedereen toegankelijk. Doordat Chanel voor velen ongrijpbaar is, wordt het verlangen ernaar alleen maar groter.

De meest populaire items blijven toch de tassen en sieraden, omdat dit tijdloze items zijn. De meeste dames sparen daarom liever voor een tas of sieraad met het beroemde logo, dan voor een kledingstuk. En dat is logisch, met een dergelijke investering, kies je voor een item waar je nog jaren plezier van hebt. Als staat het zwarte tweed-jasje, in welke uitvoering dan ook, heel hoog op menig verlanglijstje.

Niet alleen de items van nu zijn populair, maar zeker ook de wat oudere vintage items. Die brengen een verhaal met zich mee, waardoor ze nog gewilder zijn. Zo is de 2.55 de meest populaire tas die het modehuis ooit gemaakt heeft, en dan het liefst een exemplaar dat nog in topconditie is, maar stiekem toch al wel wat jaartjes oud is. Van een oude dame, die het tasje netjes in de originele doos op zolder heeft bewaard. Een tasje met een verhaal, dat nog steeds helemaal van nu is. Only real Chanel lovers understand. 

About Paul

Via mijn vip-shop op Designer Vintage verkoop ik designer kleding, tassen en schoenen voor dames. Items die slechts een paar keer zijn gedragen en nog steeds in topconditie zijn. Twee keer per jaar organiseer ik ook een Designer Vintage Sale met items uit mijn vip-shop en nog veel meer! Heb je vragen? Mail dan naar info@simplypaul.nl!